Translate

måndag 27 maj 2013

Att vara nära sin dröm, omvärdera och hitta sina värderingar

Jag har ju skrivit väldigt mycket om drömmar och mål här i bloggen och även om min egen, att bli hälsorådgivare på Itrim! Det intressanta med drömmar är att man inte alltid förstår vad som kan ske när man börjar närma sig den, att en dröm inte bara är en dröm, utan att den alltid hänger ihop med andra bitar, som i min tur visade sig vara värderingar. Låter det flummigt? Jag ska förklara!

Jag sökte min drömtjänst som hälsorådgivare för någon månad sen och blev kallad på intervju! Jag kom vidare till intervju två, så jag var väldigt nära min dröm! Då började jag inse vart mina värderingar ligger, vilket är i att se till att barnen har det så bra de bara kan innan jag kunde gå helhjärtat mot att uppfylla min dröm. Och eftersom min dotter byter skola och umgängeskrets precis när jag i så fall skulle börja denna tjänst, så påverkade det även mitt beteende och känsla inför min drömtjänst. Jag har vart hemma i fyra år och att börja jobba precis när hon behöver en stabil punkt var inte bra timing helt enkelt.

Och jag hade turen att ha en annan tjänst på Itrim som också kändes väldigt bra! Och som passar perfekt in i mitt liv och familjesituation. Så till hösten kommer jag jobba 25-75% och plugga samtidigt. Jag är väldigt glad och förväntansfull och lätt om hjärtat! Men mitt beteende kring val av tjänst (som kanske inte var något val då jag aldrig kommer få reda på om jag fått drömtjänsten) tror jag förvånade många. Att vara så nära sin dröm och sen hoppa av verkade nog lite konstigt. Men ser man till bilden, att mina värderingar ligger i att familjen mår bra, så förstår man också varför beteendeförändringen skedde.

Och det är ju det som är så intressant med beteenden! Att det är så mycket mer än vad man kan se och ibland också mer än man själv anar. Så ha det i minnet när det gäller era vänner och familjs beteenden, det finns så mycket mer än vad du nånsin kan se som påverkar besluten.

Och min dröm om att bli hälsorådgivare finns fortfarande kvar! Detta är ett väldigt bra delmål på vägen som jag tror och hoppas kommer bli väldigt lärorikt och ge mig massa kunskap och förberedelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar