Translate

onsdag 29 maj 2013

Att skaka om sin snöglob och hur man vågar göra de stora förändringarna!

Jag har tidigare skrivit om min bästa vän som är så otroligt modig och vågar skaka om sitt liv rejält och göra en av de största förändringarna man kan göra, nämligen byta land! Och detta har han inte bara gjort en gång! Jag har efter lite övertalning :-) fått honom göra ett gästinlägg om detta, hur man vågar bryta upp och göra dessa enorma förändringar. Läs och inspireras!


Häromveckan vaknade jag med följande tanke. Mitt liv är som en snöglob. Så fort sista flingan har fallit till botten så måste jag skaka om globen, dvs mitt liv.
Om jag tänker tillbaka på mitt liv de 5 senaste åren så har jag faktiskt flyttat eller gjort nån sorts stor förändring varje år.
 

Vi människor gillar att vara bekväma. Vi har våra vanor och vi gillar inte när nån eller något förändrar detta. Detta kan vara både bra och dåligt. Om man blir för bekväm och lever sitt liv i en stor vana kan man lätt tappa lusten att leva. Ingenting nytt händer, inga nya utmaningar, man lever från dag till dag.

Jag lever val ett ganska händelserikt liv om man jämför med andra. Har flyttat två gånger till Australien för att bo där, och bor nu mitt fjärde år i Kapstaden i Sydafrika. Trots detta så är inte livet safari som man kanske skulle tro.

 Livet är fortfarande vardag här med alla dess sysslor och problem, och för inte så länge sedan så insåg jag och min fru att vi står och stampar i samma ruta.

Så vi har bestämt oss för att flytta upp till Johannesburg för att pröva på livet där. Det blir ett nytt äventyr och nya möjligheter för oss.

Nu behöver man ju inte vara så extrem som vi är att man packar ihop och flyttar så fort livet stannar till, men det är värt att tänka på, att så fort sista flingan har fallit till botten så är det dags att skaka om snögloben för att den ska bli intressant att titta på igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar