Translate

tisdag 22 januari 2013

Att komma loss

Att komma loss!

 Att börja blogga har varit en tanke i ett par veckor, men det var efter att ha sett ett inslag igår som jag bestämde mig att gå från tanke till handling. Detta inslag visades på Vetenskapens värld om svenskars nyårslöften. Inga överraskningar i siffror, men av svenskars nyårslöften så består 55% av att de vill börja träna mer och 42% vill börja äta bättre. 52% av dessa tror sig klara detta mål. Hur många tror ni det är som lyckas? 12%...! Detta är för mig ingen överraskning heller, då det är väldigt svårt att ändra ett beteende, lägga till en ny vana och komma loss.

Jag har i 1,5 års tid studerat till hälsocoach på Högskolan i Skövde och fått kunskap i varför detta är så svårt, men även vad forskningen visat sig ha fungerat. Och då kände jag att genom att blogga kanske jag kan nå ut med denna kunskap, ge nya insikter och ideer, locka fram motivation och bidra till en bestående förändring. Detta kommer inte bli någon blogg om kost och träning, den  kunskapen är lätttillgänglig och många vet vad de behöver göra, denna blogg kommer handla om hur man ska ta sig dit! Det är det som har gjort mig så intresserad av beteendeförändring, alla människor vet att rökning är farligt och sätt att sluta på, varför tar man inte steget?


Status quo (latin), ursprungligen en kortform av status quo ante bellum, i dag med innebörden "oförändrat tillstånd". Brukar användas nedsättande för att "inget händer" eller "ingen utveckling sker". Uttrycket är även vanligt förekommande i engelskan, där det används neutralt med betydelsen "statuset" eller "det nuvarande tillståndet". 

När förändringar sker i någons liv är de ofta negativa och ej önskade. Man kan få sparken, äta sig till övervikt, listan kan göras lång...! Medans de där positiva förändringarna du önskar i ditt liv aldrig sker, de förblir endast en tanke, en dröm eller ett nyårslöfte som upprepas år efter år. Hur gör man för att komma loss? 










1 kommentar:

  1. Superintressant ämne!

    Jag läste en artikel om ämnet, och just hur mycket hjärnan styr och den fria viljan styr: http://veronica.livskick.nu/?p=2039

    Vi kan påverka men ibland är det lite extra svårt

    SvaraRadera